Balog Műhely

Kalapál a motor...

2018. január 15. - balogmuhely

FIGYELMEZTETÉS
Nem autószerelő!
Csak egy amatőr aki megosztja a szerencsétlenkedésit az autóin másokkal!
Autószerelőknek vicclap!
Nem követendő példa!

 

Sziasztok!

Már rég írtam de ez nem azt jelenti, hogy nincs miről. Mert ami nincs az az idő. Elég szűkösen vagyunk. De most karácsonykor volt néhány napom, hogy foglalkozhassak az autókkal.

Most, hogy bejöttek a hidegebb idők az autóm(W124 E250 605911) is megérezte és jelét is adta, hogy valami nem stimmel. Hideg indításnál amíg kicsit be nem melegedik kopog és kicsit egyenletlen az alapjárat. Hidrotőkére gyanakodtam. Nem lesz könnyű, mert a hidrotőkék a vezérműtengely alatt vannak. Ekkora munkát még nem csináltam autón. Úgy döntöttem, hogyha elegendő információt össze tudok szerezni a cseréhez csak akkor állok neki. Sok-sok utána olvasás és kérdezősködés után végül úgy döntöttem, hogy nekilátok.

 

Először is a hűtő és a ventilátor közötti műanyag burkolatot kellene leszedni. Ezt két fém bilincs fogja. Ezeket egy csavarhúzóval alányúlva szépen fel lehet húzni. Ez után kicsit megemelve ezt a műanyagot alul is kijön a helyéről.

img_0002.JPG

img_0003.JPG

De csak épp annyira, hogy a ventilátor csavarjait meg tudjuk lazítani.

img_0006.JPG

Sok hely nem volt, de forgatva a burkolatot sikerült hozzáférni és le is jött a lapát. Ami meg is van írva, hogy melyik fele nézzen előre.

img_0083.jpg

img_0007.JPG

Most a viszkót kellene leszedni, de nem tudtam rendesen ellentartani így maradt a helyén. Kicsit megnehezítette a dolgom de végül is megoldható volt. Ehhez amúgy létezik egy célszerszám amivel a hosszbordás szíjat tudjuk megfogni és azzal ellentartani. A hosszbordás szíjfeszítőt 2 csavar oldásával tudjuk leszedni. Amin a rugó van azon van egy furat és abba berakva egy nagyobb csavarhúzót ellentartva szépen kijön a csavar. Itt a kép már az összerakásnál készült, mert akkor elfelejtettem fényképezni. Utána kicsi játék és lejön a szíj is.

img_0081.JPG

Mielőtt tovább mennénk a főtengelyt be kell állítani a felső holtponthoz. Ez OT jelzéssel látható a hosszbordás szíj tárcsáján ami a főtengelyen van. Így ahogy szemben állunk a motorral óramutató járásával megegyező irányban szabad csak forgatnunk.

img_0013.JPG

Ha ez megvan akkor ebben az állásban rögzíteni kell a főtengelyt, hogy ne mozduljon el. Ehhez ismét van egy speciális szerszám amit fel kell rögzíteni a lendkerékhez. Ez azzal megegyező fogazású és így tudja rögzíteni. Sajnos ez nekem még nincs úgyhogy én csak 5. sebességbe raktam és mindig ellenőriztem, hogy nem e mozdul el. Óvatosan csinálva mindent.Következő lépésként a szívócső egy darabját szereltem le ami átnyúlik a motor felett. Ezt 2 csavar fogja az ablakmosótartály felőli oldalon. Illetve még a másik oldalon van felrögzítve egy tartószerkezet és ha jól emlékszem, ahhoz is 2 csavar fogja. Ezek után még a tartószerkezetet is kiszedtem, mert így jobban ki tudtam venni a helyéről ezt a csőszakaszt.

img_0014.JPG

img_0015.JPG

A gázrudazat lekötése nem bonyolult, néhány csavar és kész. Ami megy le az adagolóhoz rúd azt megjelöltem, hol volt, mert annak nem fix helye van hanem ad egy kis lehetőséget a beállítására. Nálam itt pont annyi hézag volt, hogy egy 4-es imbuszkulcs befért.

img_0017.JPG

img_0018.JPG

img_0019.JPG

Műanyag burkolat 5 db csavar. Levesz és tessék, boldog karácsonyt! :)

img_0020.JPG

img_0024.JPG

Tele van anyaggal a porlasztócsúcsok teteje. Na akkor még bővül a lista résolajcsővel is. Szépen kiszívattam a felesleget.

img_0027.JPG

Kartergáz elvezető csövek leszerelése és az adagoló csövek megjelölése. Bár nehezen lennének összetéveszthetőek, de jobb a békesség.

img_0031.JPG

Szívósor leszerel. Ha jól emlékszem 13 csavar fogja a hengerfejhez. Ami nálam csak 12 volt, mert egyet csavarás nélkül ki tudtam venni. Szuper! Illetve a tartószerkezetéhez is fogja néhány csavar amik a tűzfal és a szervó szivattyú felől vannak. Adagoló csövek és a résolajcsövek is szépen lejöttek. Letakar minden nehogy bármi is beleessen a szívórészbe.

img_0033.JPG

img_0034.JPG

És ami alatt van ami nekünk kell a szelepfedél takaró. Itt volt némi meglepetés. Ugyanis a 8 db csavarból egy teljesen laza volt, egy pedig kihozta magával a menet felét. Úgy néz ki itt ez a divat. Na szép. Lesz itt meló szépen. Az élet tele van meglepetéssel. Úgy látszik sok mindent megélt már ez a kocsi. A műszerfal világításnál is akadt némi turpisság ugye...

img_0035.JPG

mobil.jpg

Na ott lapulnak a hidrotőkék a vezérműtengely alatt. Ezeket benyomkodva kiderül melyikek a rosszak. Ismét körbe tekertem a motort, hogy meg tudjam nézni mindegyiket. Volt amelyiket könnyebb volt benyomni, volt amit nehezebb. OT-re visszaállít és rögzít! Ha már szétszedtem úgy döntöttem mindegyiket kicserélem.

img_0036.JPG

img_0043.JPG

Közben megérkeztek a gyári alkatrészek is. Szép táska és nem is olcsó.

img_0051.JPG

OT ellenőriz. Itt már a vezérműtengely végén látható jeleket is lehet látni.

img_0054.JPG

img_0056.JPG

Rögzítettem a szívósor tengelyét egy csavarral. Pont beleillet a 6-os. Ide is lett volna spéci szerszám de ez is megfelelt.

img_0062.JPG

Megjelöltem a lánc és a fogaskerék helyzetét egymáshoz.

img_0063.JPG

Ezek után a láncfeszítőt kellett kicsavarnom a helyéről.

img_0064.JPG

img_0065.JPG

Egy gumipókkal megfogtam a lánckereket, hogy ne lazulhasson vissza a lánc, majd kitekertem az őt rögzítő 3 db csavart.És persze a 6-os csavart is kivettem utána a szívósor fogaskerékből.

img_0066.JPG

img_0067.JPG

A vezérműtengely csapágyak feliratozva vannak, ezeket nem kell feljelölni.

img_0038.JPG

Ismét egy célszerszámra van szükség. A 2. és 4. jelölésűt kell először kivenni és azok helyére betenni egy rögzítőt ami lefogja a vezérműtengelyeket amíg a többit kiszedjük. Na ilyen szerszámom nem volt. Ettől a résztől féltem a legjobban. Úgy döntöttem, hogy mivel úgyis ezek fogják le ha egyszerre engedem fel mindet nem lehet baj. így is tettem. Fél fordulatonként csavartam ki az összes csavart, hogy minél jobban elosztódjon a terhelés. Különösen figyelve arra a részre, ahol éppen úgy álltak, hogy fel akarta nyomni az egészet.

img_0070.JPG

img_0071.JPG

Amiért jöttünk. Már csak ki kell őket szedni. De már itt várakoznak az újak. (Cikkszám: A 119 050 05 25)

 img_0072.JPG

Ide jönnek be.

img_0073.JPG

Gyári olajban a hidrotőkék(akárcsak a fényképezőgép).

img_0075.JPG

Mindenki a helyén.

img_0077.JPG

A vezérműtengelyek visszarakásánál ugyanazt az elvet követtem mint kiszedéskor. Fokozatosan mindet. De persze a jelölések a helyükön kell, hogy legyenek. A két pont szembenéz egymással. A lánckereket nem lehet rosszul feltenni, mert van rajt egy furat amibe bele kell, hogy menjen a kipufogórész vezérműtengelyének fogaskerekén lévő csap.

img_0061.JPG

A végén a vezérműtengely csapágyakat 15 Nm-rel kell meghúzni. A lánckerék 3db csavarját pedig 18 Nm-rel. Majd a láncfeszítő következett 80 Nm-el.

Ugye ezek után 2 db csavar mínuszban voltam a szelepfedél takaróval kapcsolatban. Volt egy rossz menetem és két rossz csavarom. Az utóbbin a boltban tudtak segíteni de a másik kicsit macerásabb volt. Menetjavító segítségével csináltam meg. Minden letakar! Itt már látszik mi van útban.

img_0085.JPG

Az EGR szelepházat is le kellett szednem, hogy odaférjen rendesen a fúró. Kifúrtam majd új menet vágása a javító betétnek. Itt már az új menet látható.

img_0090.JPG

A helyén a 6-os betét. Majd meglátjuk mit mutat.

img_0091.JPG

Új tömítések beillesztése a helyükre, majd mehet vissza a szelepfedél. Sajnos 2 új csavart is kellett betennem, ami nem jól mutat de fog. 10 Nm-nél lekattant a kulcs mindegyik csavarnál.  Ami a lényeg, hogy a javítottnál is. Jó lett!

img_0092.JPG

Ezek után a szívósornál is megjavítottam a menetet. Csak, hogy ne legyen egyszerű az élet az más méret, 7-es. Amit majd 20 Nm-rel kell meghúznom. Kifúr, menetvág, beteker, porszívóz.

img_0094.JPG

Jöhetnek vissza az adagoló csövek és az új résolajcsövek.

img_0096.JPG

A többi része már az ellentéte az első résznek. Mikor minden a helyére került már holnap volt de ki kellett, hogy próbáljam. Az akksi megadta magát. Már egy ideje a rajta lévő kis ablakon piros szín látszódott de még bíztam hozzá. Eddig bírta. Lassan tekert de legalább az kiderült, hogy nem akadt össze semmi a vezérléssel. Rátettem töltőre de a töltést sem vette. Ennyi volt. Délelőtt meglógtam a melóból és vettem egy új akksit.

Este be is került a helyére. Kicsit tovább kellett most tekertetnem, mert levegős lett a rendszer de hamar kidolgozta. El is indult de csak kicsit volt halkabb. A műhelyben jó idő volt úgyhogy úgy érzetem ez hidegben nem lesz más mint volt. Na majd meglátjuk. Egy 60 km-es tesztkör után megbizonyosodtam arról, hogy minden olyan mint volt. Majd az éjszakai műszak után meglátjuk mit hoz a kinti hideg éjszaka.


Sajnos ugyanaz maradt minden. A következő lépésként majd a porlasztócsúcsokat nézem meg. Remélem az már több sikert hoz. Bár annyira nem voltam csalódott, mert jól sikerült visszaraknom mindent és megy is. Egy villanyszerelőtől talán elmegy. Remélem hamarosan időt tudok szakítani a folytatásra is.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://balogmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr8213578587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

FairCO3 2018.01.15. 23:19:21

Gratulálok. Mintha magamat látnám. Nekem is ilyen autóm van, és én is villanyszerelő vagyok.
süti beállítások módosítása