FIGYELMEZTETÉS
Nem autószerelő!
Csak egy amatőr aki megosztja a szerencsétlenkedésit az autóin másokkal!
Autószerelőknek vicclap!
Nem követendő példa!
Sziasztok!
Az előző rész alkalmával nem sikerült orvosolni a porblémát a hidrotőkék cseréjével úgyhogy most a porlasztócsúcsok kerültek reflektorfénybe. 2 alkalommal azért így is mentem vele és az utolsó alkalommal még egy izzítógyertya is elszállt. Csakhogy ne legyen egyszerű.
Ezzel is kezdtem először, hogy tényleg a gyertya hiba vagy nem. A motortérben van az izzítórelé az ablakmosó tartály tövében.
Itt lehúztam a nagyobbik csatlakozót és ott ki lehet mérni a gyertyákat. 0,9-1 ohm körüli értékeket mértem egy kivételével. A harmadik hengeré 2400 ohm volt. Na az nem túl jó. Már a csatlakozóba tartó vezetékek sem néztek ki túl jól.
Akkor majd ezt is meg kell oldani, de már kihűlt a motor és így nem akarom megpróbálni kicserélni a gyertyát. Úgyhogy elmentem megtankolni és már a repsol 2T is beletöltöttem (Köszi az infót Burghart úr!). Odaérek kulcs elfordít és semmi. Ez nem áll meg. Na szép, van egy autóm ami rosszul indul hidegen de nem tudod leállítani. Mi jöhet még?
Az üzemanyagszűrő tetején van egy "gomb" amin van egy "STOP" felirat egy nyíllal. Arra elforgatva elzárja a naftát és kicsit várva leáll a motor. Na ezt megjátszottam és sikerült megtankolnom. Otthon utánajárva a leállítás folyamatának és hamar kideült mi volt a baki. Miközben az izzítórelével játszottam lehúztam egy vákumcsövet csak nem tudtam róla és emiatt nem tudtam leállítani a kocsit. Visszadug és jó lett minden. Legálábbis ez a része.
Akkor szedjük szét ismét. Szívósor, adagoló csövek, szelepfedél. Még meleg motorál akartam, hogy a legjobb esélyekkel tudjam kicsavarni az izzítógyertyát. Nem szertném beletörni. Ehhez 12es hosszú dugókulcs kell. Szép nagy hangot adott mikor megindult. Először azt hittem beletörött olyan hangos volt. De minden okés szépen kijött. De körbe nézve láttam néhány dolgot ami nem nyugtatott meg. Még a kábelkorbáccsal is kell valamit majd csinálnom. Némi szigetelés hiányzik. Több helyről.
De ezt majd később. A porlasztócsúcsok!
Van még körülöttük egy "torok" amit ki kell venni onnan. Nem csavaros csak bele van nyomva a helyére. Elég szorosan fogja de kis játékkel ki lehet venni onnan őket.
Ezek után egy célszerszám kellene ami nekem ismét nem volt. Ebben segített két nagyszerű kollegám akik csináltak nekem egyet.
Köszönöm szépen Balázs és Tamás!
Szerszámgyártás.
Ehhez egy nagyon hosszú 22-es dugókulcs kell. Sima 22-es szétvág és meghosszabbít. Ez már profi módon esztergálva és heggesztve.
Szerszám akcióban.
Próbáltam akkor is mikor fennt voltak a "torkok" de úgy nem fért oda. De szépen kijöttek.
Mind az öt.
Na akkor ez megvan. Dobozba velük és irány felújítani gyári bosch alkatrészekkel. Itt volt néhány napom, hogy a tv előtt fekhessek..... :)
De mivel úgyis az akna felett állt az autó most megnézttem egy másik dolgot is, mégpedig a tankszűrőt. Láttam már róla csúnya képeket, mikor úgy néz ki mint egy gyertya annyi kosz rárakódik, úgyhogy gondoltam megnézem. Ehhez minél kevesebb üzemanyaggal érdemes nekiállni. Nem is hagytam bennt sokat, hogy minél kevesebb jöjjön ki a tankból. Kicsit megemeltem az autó elejét, hogy hátrafolyon ami még bennt maradt.
A tankszűrőt alulról tudjuk kicsavarni egy 22-es hatlapfejű imbusszal.
Márugye akinek van ilyen. Nekem nincs úgyhogy csináltam egyet. A 14-es csavarnak pont ekkora feje van már csak meg kell fogni valahogy. Fogtam egy fejet a hiányos 1/2 colos készletemből és ráhegesztettem és már kész is volt. Ahogy mondták "Buga Józsi nem szép ember de gavallér!" Ez meg nem szép de működik. Első hegsztésnek elmegy.
Tálca alárak és kicsavar. Semmi baja, tiszta, úgyhogy tömítés csere után ment is vissza a helyére 40 Nm-el lehúzva.
Közben megérkeztek az alkatrészek is.
A tűzkarikák bekerültek a csúcsok alá.
Az egyik tömítés már cserélve.
Most az izzítógyertya következett. Grafitos zsírral bekentem majd ment a helyére 20 Nm-el ahogy a doboza írta.
Akkor nézzük meg a kábelkorbácsot. Nem lettem volna nyugodt ha azt úgy hagyom. De most hozzáférni. Meg kell csinálni. Az egész egy kábelcsatornában van bennt aminek le lehet pattintani a tetejét.
Nem jött, könnyen, mert nem akrtam eltörni egy fület sem. De mikor egyiket kipattintottam a másik visszament.
Nem 2 perc volt de kinnt van. Minden fülével együtt.
Néhány kötegelő elvág vagy kiakaszt és ki lehet szépen halászni. Már nem nagyon akart hajolni csak törni.
Szétszedtem a csatlakozókat és törtem a fejem, hogyan lehetne jól megoldani. 23 év nem múlt el nyomtalanul.
Újat nem akartam venni, mert iszonyat drága lenne úgyhogy úgy döntöttem felújjítom. Szétszedtem a csatlakozókat, mert szerelhetőek. kivéve ami a gyertyákra megy, mert az préselték. A többit viszont forrasztották úgyhogy azokat lehet javítani.
Leforrasztottam a "pineket" és mentek az új vezetékekre. Ez a kábelkorbács két részből állt. Az egyik az izzításé a másik pedig egy hőmérséklet kapcsolóra ment ami a viszkót kapcsolja szerintem. Amúgy mindig ment a viszkóm, talán emiatt.
Az izzítás áramkörét 2,5 mkh-val csináltam a nagyobb áramigény miatt, a hőmérésklet kapcsolóét pedig 1,5 mkh-val. Nem volt színes vagy számozott vezetékem de ez nem egy túl bonyolult áramkör szóval nem lesz gond.
Méretre szabás és a szövetes szalag tekerési mintájának bejelölése.
Az izzítógyertyákra való csatlakozást egy (ha jól emlékszem 5mm) dugós saruval oldottam meg.
Kábelkorbács Made in Hungária, ez egy régi mánia....
Mehet a helyére.
Okés, mehet vissza a csatorna teteje is és izzítás. Hát csaknem gyulladt ki az izzítás szimbólum. Jónak kell lennie! Műszer elő és méricskélés. A 4. henger izzítógyertyája tönkrement. De hogyan!?!?! És megint hideg a motor. Áááááá!
Közben készlettek a felújított porlasztócsúcsok.
Irány a helyükre. A lehúzáshoz szükséges nyomaték 40 Nm. Majd vissza az adagoló csövek is a helyükre.
Mivel még ki kell vennem (megint) egy izzítógyertyát nem akartam ismét összerakni a szívósort, hogy aztán újra szétszedhessem. Szóval így elindítottam, hogy kicsit melegedjen a motor és utána gyertya csere. Igen, szűrő nélkül. Nem volt gond vele. Régi ki új be. Ez gyorsan ment. Minden összerak és indít. Szépen jár. De nem voltam teljesen biztos benne, mert nem hűlt annyira le mint ha kinnt állt volna. De másnap már hideg volt az indítás. Jó lett.
Ekkor mentem el egy próbakörre...
Valami nagyon zörgött jobb elöl. Mintha nagyon kopogna a lengéscsillapító. Néha nagy búgó hangja is volt. Mintha a rugót megütnék. Nem tudom pontosan leírni de nagyon rossz volt. Ennek soha nem lesz vége? Nem szoktam elnevezni az autóimat de ekkor jutott eszembe a Christine.... (ha valaki nem látta a filmet nézze meg, megéri)
Alig vártam, hogy visszaérjek. Kerék le és lássuk.
A stabilizátor rúd jobb oldali tartója eltörött.
Jó a donor a háznál. Akinek ilyen régi autója van sokszor egy donorral jár a legjobban. Nekem ez egy 230E. Ebből vettem ki egyet. Ez egy "L" alakú vas. A dieselbe ez hátrafele néz a benzinesben viszont előrefele, mert abban egy kicsit hátrébb van a stabilizáló rúd, mert ott csak 4 henger van. Ellenben a törttnél ahol pedig 5. Úgyhogy nem a jobb oldalit kellett volna kivennem hanem a balt. Ez egy kicsit vékonyabb de most nincs más. De ha abban jó volt itt is bírnia kell. 3 csavar az egész. Elég jól fogta de megoldható.
Régi autónál ez néha vele jár de ha az ember szeret szerelgetni akkor könyebben emészti meg az ilyen dolgokat. Sokan hajtották volna így is, mert ha bemelegszik akkor már úgyis jó és egy izzítógyertya meg még nem nagy hiány azért van 5. Nem? Hallottam már ilyeneket. De én nem 2 évre tervezek vele, mert amúgy egy szuper autó!
Ami a lényeg, hogy ismét jó és toljuk a csillagot. Remélem még sokáig.
Köszönöm szépen a figyelmet, további szép napot!
Sziasztok!