FIGYELMEZTETÉS
Nem autószerelő!
Csak egy amatőr aki megosztja a szerencsétlenkedésit az autóin másokkal!
Autószerelőknek vicclap!
Nem követendő példa!
Sziasztok!
Ahogy egyre jobban közeledett a tél úgy szépen lassan csökkent a vízhőfokom. Már a 60 fokot sem érte el. Így az ünnepek alkalmával némi időt tudtam szakítani, hogy megnézzük a járgányt.
A következő alany egy első szériás ML Mercedes vagyis egy W163-as. 2005-ből a 612.963-as motorkóddal ami egy 270 CDI.
Az első gyanúsított a termosztát lett. A motorburkolat eltávolítása után már látható is az alkatrész.
A haspáncélt eredetileg 6 db műanyag bolha fogja de itt ezeket már kicserélték úgyhogy én csavarozgattam egyet. Akkor lehet leengedni a hűtőfolyadékot. Erre a hűtő jobb alsó sarkában van egy kis műanyag csap. Hát elég szűkös a hely. Vegyem le a lökhárítót?! Sokkal akkor sem jutottam volna közelebb, mert ott van így is keresztbe egy nagy vas előtte.
Szemből nem lehet ráfogni és két oldalról épp, hogy odafért a kezem. De nem tudtam megmozdítani sajnos. Semmilyen szerszámmal nem tudtam rendesen hozzáférni. Aztán lehet, hogy a 15 éves műanyag már nem is lett volna annyira partner ha arra a lapos fülére ráfogok. Úgyhogy maradt a klasszikus módszer. Vízcső le....
Így egy kicsit marad a régi folyadékból de annyi belefér. Miután kiürült mehet is vissza a cső és mi pedig ki az aknából.
3 vízcső van rajta amiket a bilincsek oldása után le lehet húzni. Van még rajta egy bilincs is ami egy gázolaj csövet tart. Több gázolaj cső is van körülötte amikkel óvatosan kell bánni, mert már eléggé megkeményedtek. Ezek után már csak a hűtőfolyadék hőérzékelője marad ami egy kicsi csatlakozó elég rövid kábellal.
Három csavar kitekerése után indult a játék. Hát volt bűvészkedés mire sikerült kiszedni. Közbe az olajszűrőt is kitekertem, hogy több helyem legyen a manőverhez. De végül kijött szépen lassan és szerencsére a gázolajcsövek is kibírták meglepetés nélkül. A termosztátba még alulról is becsatlakozik egy csődarab.
Egy lámpával bevilágítva a régi termosztátba látható, hogy a zárt állapot már nem is annyira zárt...
Hát, hogy az alsó ki csődarab is a helyére kerüljön azzal sokat bíbelődtem de sikerült. A csavarok meghúzási nyomatéka 9 Nm. A hűtőt a termosztátra csatlakozó vastag csövön keresztül töltöttem fel. Majd vissza ment a helyére minden cső, csatlakozó és bilincs. Feltöltöttem a kiegyenlítő tartályt az újonnan bekevert fagyállóval majd alaposan végignyomogattam a csöveket, hogy mindenhova menjen víz mielőtt indítunk. Lassacskán fogyott is a víz a tartályból. Az indítás elég nehezen ment. Első próbálkozásra elkapta aztán le is állt. Majd utána kb. 5.- 6. próbálkozásra indult csak el. Ha erre van valakinek valami ötlete szívesen fogadnám. Mikor már járt a motor bekapcsoltuk a fűtést hadd keringjen a folyadék és elindultunk motort melegíteni. Pontosabban hengerfejet, mert az alábbi hibánk volt a következő feladat:
Ezt csak üzem melegen tudjuk a legjobb esélyekkel kicsavarni. Az izzítás szimbólum mindig visszatért miután beindult a motor. A 3. izzítógyertya megadta magát. Amúgy a hőfok egyből jó lett. Be is állt a mutató 80 fok fölé egy picivel és ott is maradt és a fűtés is szépen ment. Ilyen meleget nem tudtam eddig csinálni a kocsiban. Szerencsére könnyen hozzáférhető helyen van a 3. izzítógyertya és akár honnan számolom a középső lesz az.
A csatlakozót felfelé lehet lehúzni. Ekkor rá lehet mérni egy multiméterrel, hogy mekkora ellenállást mutat a testhez képest. Hát ez végtelen volt vagyis szakadás. Nagyjából 0,8 - 1 Ohm körüli érték kellene, hogy legyen. Egy 10-es hosszú dugókulcs segítségével könnyen ki is jött. Menet kitisztítása után megkentem egy kis grafitos zsírral az új gyertyát és mehetett is be a helyére.
A meghúzási nyomatékra a szervíz 20 Nm-t ír míg a gyertya leírásában 15 Nm van. Én maradtam a kettő közt :) Csatlakozó vissza majd a hiba törlése után minden okés lett.
Ezek után még egy apróság maradt amit meg akartam nézni. A kormányzással nem voltam megelégedve. Ránéztem a szervóolaj szintjére. Ez a kis tartály itt van a gázolajszűrő előtt. A kupakon van rajta a nívópálca a hideg és meleg állapotnak megfelelő jelzésekkel. Mindegyikhez tartozik egy MIN és egy MAX szint is. Na erre rá kell tölteni ahogy látom. Ebbe ATF olajra lesz szükség MB 236.3 jóváhagyással. Kb. 1,5 dl rátöltésével meglett a szint és a kormány érezhetően finomabban jár! Akkor kész is vagyunk. Mehet vissza a motorborítás.
Szép napot!
Boldog új évet mindenkinek!