FIGYELMEZTETÉS
Nem autószerelő!
Csak egy amatőr aki megosztja a szerencsétlenkedésit az autóin másokkal!
Autószerelőknek vicclap!
Nem követendő példa!
Sziasztok!
Hát már azt hittem végeztem mikor egyre több dolog jött elő, mert ugye mikor belekezdünk akkor látszik igazán, hogy mi a helyzet. Hopp még ezt még azt aztán sose lesz vége. Idő hiányában az alábbi történet is több hétig tartott mire "mindent" sikerült megcsinálnom. A következő hibák köszöntek be: első ablaktörlő, nincs töltés, olajfolyás, olajfolyás és megint olajfolyás. Nagy levegő és kezdjük! Hosszú lesz előre szólok!
Az ablaktörlő is mikor lesz rossz? Persze, hogy esőben, hiszen mikor máskor kapcsolnánk be. Az első tünet az volt, hogy működés közben állt meg. Aztán 10 perc műlva ismét jó lett. Egy darabig. De aztán másnaptól már egyszer sem tudtam bekapcsolni. A biztosítékkal kezdtük persze, de nem az volt a hibás. Na akkor bontás!
Apró borítás alatt van az anya ami rögzíti a lapátokat.
Amire ennyi idő után már nem is lenne szükség úgy rá volt gyógyulva. Egy kis WD40 és az alábbi szerszám nagy segítség volt ehhez a művelethez:
A motorháztető teleszkópjából a fém kis feszítőt kihúzva át lehet állítani a másik állásba és így teljesen felnyitható a géptető, hogy ki tudjuk szerelni az alkatrészeket. Ha újra kezdeném akkor leszerelném az egészet, mert sokkal könnyebb lett volna szerintem.
Itt van egy hosszú gumi amit le kell húzni és ott vannak alatta kis fém fülek amiket szintén le kell húzni. Utána a 3 db ablakmosó fúvókát is ki kell szednünk. Ezeket később ecetben megfőztem, mert a vízkő meglepte az egyiket nagyon.
Két részből áll ez a műanyag borítás ami alatt ott van a beteg.
Ha jól emlékszem 3 csavar fogja és egy villamos csatlakozó. Már ezt is eléggé megette az idő. Jól le kell takarítani majd ezt is. Kiszerelés után itt amúgy tudtam mérni feszültséget, ahogy rákapcsoltam a törlést. Úgyhogy a villany ide eljut.
A csatlakozó háza a fülek segítségével lepattintható. Ez a látvány fogadott:
Na akkor ezt most teljesen letisztítjuk. A csúszóérintkezők és az alatt lévő "pálya" adják a végállást, ami behatárolja a lapátok mozgásának útját.
Mielőtt szétszedtem volna megjelöltem, hogy a motor tengelyére milyen pozícióban volt rányomva a kar.
Ezután bezsíroztuk az egészet. Így szétszedve jól átforgattam kézzel, hogy az orsó is többször körbeérjen a keréken. Valamint a motor házát is szétszedtem és a szénkeféket és a forgórész kommutátorát is megtisztítottam. A szénkefék is még elfogadható állapotban vannak. Nem mintha lett volna itthon csere darab, hacsak nem az egyik 124-esből. Hátha.
Mielőtt még visszatettem volna azért rádugtam a csatlakozót és kipróbáltam. Forgott szépen, ahogy kell. El-vissza. Akkor már csak össze kell rakni! Ezzel meg is vagyunk. Működik beépítve is. Egy gonddal kevesebb.
A következő az egyik olajfolyás a sokból. Sima karbantartásnak indult, mert csak olajat akartam cserélni az automata váltóban de nem úsztam meg ennyivel. Mikor a váltó alatti műanyag borítást leszedtem már láttam, hogy többről lesz szó. Folyik az olaj. De valaki már járt itt előttem. A váltó és a hajtómű illesztésénél folyik az olaj. Elengedett a sikaflex vagy akármi is az amivel megpróbálták eltüntetni a hibát.
Na de ki lesz a hibás a váltó vagy a hajtómű? A szivárgó olajból nem állapítható meg, mert mindegyikbe ugyanaz az olaj kell. Nincs mese le kell szedni a hajtóművet, hogy meglássuk. És ilyenkor lesz a 2 órás munkából többszöröse amit nem tudsz előre.
Ugye innen megy tovább a hajtás előre és hátra. A hajtómű másik oldalán van egy kis villanymotor. A rádió melletti LOW RANGE gombbal lehet működtetésbe hozni. De csak álló kerekek, alapjárati fordulatszám és N fokozat mellett. Elkezd villogni a műszerfalon ennek az ikonja és ha folyamatos világításra vált át akkor sikerült az átkapcsolás. Hívhatjuk felezőnek, bár számszerűleg nem annyi az áttétel hanem ha jól tudom 2:64. 60-70 km/h lesz az autó végsebessége és bármit elhúz :)
Na vissza a munkához. Összejelölés után a hajtást szétszedtem. Volt vele munka mire minden lekerült. Közbe mozgattam is a kocsit, hogy minden csavarhoz hozzá tudjak férni.
A leszerelt tartószerkezetet alátámasztással pótoltam.
LOW (2:64 : 1) és a HIGH (1:1)
Majd már csak 11 darab csavar és némi ragasztás fogja össze a hajtóművet és a váltót. Ezeket kicsavarva le tudjuk húzni az alkatrészt. Van egy levegőztető cső a tetején arra nem árt odafigyelni. Némi olaj itt is folyt ki ismét, ahogy levettem. A szimering alatt a váltóház kialakításában teli volt olajjal és már onnan folyt tovább ki.
30-as hosszú csillag dugókulcs segítségével levettük a hátsó kihajtást (vagy minek nevezzem). A szimeringen már nem volt érezhető, hogy gumiból lenne. Kiszedésnél és úgy törött el.
Takarítás és az új szimering (A 023 997 87 47) be majd rakhatjuk vissza a hajtóművet. A csavarok meghúzási nyomatéka 20 Nm. A felső csavarokat érzésre húztuk meg, mert oda a kezem is alig fért be. Hajtás többi része összerak és mehetünk tovább.
Akkor végre lássunk neki az olajcserének. Új csavarok, tömítések, szűrő, csatlakozó ház, mágnes. Egy készletben meg lehet rendelni hozzá mindent.
Összesen megközelítőleg 7-8 liter olajról beszélünk de mindig pontosan utána kell nézni a mennyiségnek és a minőségnek. Ebbe a váltóba (722.661) nekem MB 236.10-es olajra van szükségem. Először is akkor engedjük le a régi olajat a citromból, tökből, nyomatékváltóból ki hogy hívja. A főtengelynél fogatva és közben figyelve a kis kémlelő lyukon keressük a leeresztő csavart.
Megjelöltem, hogy lássam mikor értek körbe.
Nálam nincs benne. Nem mindegyik autónál van. Úgyhogy marad csak a váltó.
A váltó jobb oldalán van az elektromos csatlakozó egy kis fedél alatt.
Kicsit elforgatva ki tudjuk húzni a csatlakozót. Majd egy hatlapfejű kis csavar fogja belülről a házat.
Ez már az új:
Itt látható némi olajszivárgás. Bocsánat! Itt is:) Ezt jól eltakarítottam, bízva abban, hogy ez okozhatta a néha előforduló galibát.
A tömb alján van az olajszűrő. Ezzel nincs sok dolgunk, csak lefelé kihúzzuk a régit és bele az új.
Olajteknő eltakarítva, új tömítés, új mágnes.
Az olajteknő csavarjainak meghúzási nyomatéka 8 Nm, a leeresztő csavaré pedig 20 Nm. Ezek után mehet is bele az olaj. Én ezt a márkát választottam.
Mivel a citromból nem jött le az olaj, 4 liter nagyságrendileg elég lesz. Ezt a tűzfal felől található piros kupakkal ellátott csövön keresztül tudjuk betölteni. Majd óvatosan megjárattam a kocsit amíg a váltó be nem melegedik. Az út alatt nem volt semmi rendellenesség. A nívó pálcán két szintjelzés van. Egy hideg (20°C) egy pedig a meleg (80°C) üzemállapothoz. Üzem meleg állapothoz pont elég is volt a nagyjából 4 liter olaj. Amit alapjáraton P állásban tudunk ellenőrizni és szükség esetén rátölteni természetesen amikor vízszintes helyen áll a jármű.
Váltóolaj csere kész. Na akkor lehet tesztelni. A váltó és a hajtómű közötti olajfolyás teljesen megszűnt. De még viszont kicsi szivárgás volt ismét az olajteknő körül. De közbe jött egy nagyobb probléma is ami aggasztóbb volt.
Ismerősek voltak az előjelek, mert a kombinál is ugyanez volt. Halványodtak a számok és szépen lassan gyulladtak fel a hibajelző lámpák. Nincs töltés! Utánam hoztak egy akkumulátort és azzal mentem haza. Ez még pont kellett....
Először is szíjfeszítő le, mert akkor már kicserélem ezt is. 2 darab "csillag" fejű csavar fogja.
De még előtte le kell venni a szíjat. A feszítőt vissza lehet hajtani egy csillag kulccsal és akkor már levehető a szíj. Itt az új feszítő amin látható, hogy vagy egy nagy torx vagy csillag kulcs kell.
Ráfogok a kulccsal és már lehet is feszíteni.
És akkor ott a generátor. Ha jól emlékszem 5 darab csavar fogja és vannak nehezen hozzáférhetőek, leginkább a felsők. Jah és amit ne felejtsünk el, hogy vízhűtéses a generátor, úgyhogy mielőtt nekiesnénk a fagyállót le kell engedni! Néhány cső (kartergáz, turbó) eltávolítása után kissé már hozzáférhető lesz a dolog. De azért nem annyira!
A kép közepén ott az egyik csavar. Ő legalább látható.
Ami a turbóra csatlakozik cső az meg el is volt törve nyakban, mert persze műanyag. Ami ott lenne tömítés az pedig már eltűnt úgyhogy abból is kell új. Itt már a felújított generátor és a turbó cső + tömítés, illetve a generátor víz részéhez a 2 darab tömítés.
Turbó cső: A 612 094 03 08 bele a gumigyűrű A 612 094 00 51
Tömítés a generátor és a blokk közé: A 611 155 00 80
Tömítés a generátorra felülről csatlakozó vízcső mindkét végére: A 012 997 21 45
Itt a kép közepén látható a vízcső a tömítéssel a végén.
És tessék újabb olajfolyás. A generátorra csatlakozó vízcsövet és a turbóra csatlakozó olajcsövet EGY közös csavar fogja a blokkhoz. Itt már csavar nélkül látható.
Akkor itt is tömítések cseréje lesz. A blokk felől gumi, a turbó oldalán pedig 2 darab réz gyűrű. A régi gumi gyűrű már itt is úgy törött.
Turbó olajcső tömítés motorblokk oldal: A 023 997 85 48
Turbó olajcső tömítés a turbó oldal: N 0076 03 010406
Ez pedig a vízcső:
Szép kis feladat volt mindenhova visszarakni a csöveket, mert nagyon ki vannak centizve, meg mert persze ugye merevek.
Letakarítottam mindent és most már sokkal szebb a helyzet és jó is lett. Legalábbis a generátor. A váltó továbbra is játszotta a kis játékát ami ritkán jött elő és bíztam benne, hogy az olajcsere megoldja de nem így lett. Az alapprobléma az volt, hogy nem kapcsolt fel 5. sebességi fokozatba, nem volt hátramenet, nem tudtam kézzel váltani, nem működött a tempomat és a sebesség korlátozó funkció valamint a kúszás nem indult meg csak nagyobb gázadásra. Leginkább meleg indítás után csinálta ezt de persze néha máskor is előjött. Ekkor vagy az újraindítás segített vagy törölnöm kellett a hibatárolót. Többfajta hibát is beírt az elektronika a váltó részhez. Ez az egyik:
Tovább már nem tudok foglalkozni az autóval, mert a váltót nem fogom szétszedni. Elvittem egy automata váltókra szakosodott műhelybe és ott megoldották a problémát. Van egy átvezető panel a váltóban és azon van két darab sebességérzékelő és abból az egyik adta meg magát. Egybe van öntve, úgyhogy panellal együtt csere egy újra és azóta tökéletes! Minden funkciója működik. Illetve a maradék kis olajfolyás az előválasztó kar szimeringje volt még. A műszakira még a kéziféken kellett állítani és meg is voltunk. Más gondja nem volt. Remélem most egy darabig nyugi lesz. Bár még az olajat majd le akarom cserélni a hajtás többi elemében is.
További szép napot mindenkinek!
Sziasztok!