Balog Műhely

A nagy műtét és némi apróság

Suzuki Swift MK 2

2023. május 19. - balogmuhely

Sziasztok!

00.jpg

Ma a kis suzuki kér időt magára. Három témát fogunk érinteni ebben a részben. A kipufogótól és a felniktől nem tartok azok menni fognak. Bár az elsőnél akadt némi bökkenő. A nagy dolog amitől félek az a váltó rúd szimering csere, a váltó szétszedése nélkül. Fent a helyén. Mikor olyan műveletet csinálok amitől mozgásképtelen is lehet az autó ott kicsit izgulok.

Na vágjunk bele!

  

 

 FIGYELMEZTETÉS
Nem autószerelő!
Csak egy amatőr aki megosztja a szerencsétlenkedésit az autóin másokkal!
Autószerelőknek vicclap!
Nem követendő példa! 

A kipufogóval az volt a gond, hogy már nagyon zörgött a hátsó dob. Összeesett a belseje. A hangja sem volt az igazi. Közben pedig attól függően, hogy a darabok hogyan álltak a hátsó dobban a teljesítmény is néha eltűnt.

01_1.JPG

Körbe nézve a kicsikét a többi részen is vannak gondok. Volt már hegesztve is és ismét kifúj előrébb.

02.JPG

03.JPG

Úgyhogy a leömlőtől kezdve az egész kipufogó rendszer ki lesz cserélve.

Akkor kezdjük is az elején.

04.JPG

Persze meleg volt minden, de nem lepődtem meg, hogy egy csavart vesztettünk.

05.JPG

A menet túlnyúló részét levágtam, hogy ne kelljen az egészet áterőszakolni.

06.JPG

Aztán a hegesztettünk egy anyát a megmaradt csavarra és azzal már sikerrel jártunk.

Már készen állnak az új alkatrészek.

07.JPG

08.JPG

Az új rendszer kapott hőálló ezüstöt.

09.JPG

Az első tömítés mehet is fel a helyére.

11.JPG

Igen nekem is bántja a szemem. De csak egy rugó volt raktáron. Sehol nem találtam még egyet.

12.JPG

Pöpec!

13.JPG

14.JPG

Ahova megyünk ott nincs szükség utakra :)

15.JPG

Kapott új téli gumikat is, ugyanis indultunk is a nagy útra.

16.JPG

Messzire mentünk vele. Az ML-en nem volt még műszaki, úgyhogy maradt a kis piros. Nekem nagyon tetszett, hogy ekkora útra mentünk vele. Az úticél a Magas Tátra volt. Szó nélkül vette a dolgot. Az új kipufogóval vissza is jöttek a lovak és szükség is volt rájuk. Egy helyen kellett padlóval menni harmadikban pár km-t de a többi sima ügy volt. Széles mosollyal mentem a több tízmilliós nagy SUV mellett, hogy ezt nézzétek! :D

17.JPG

18.JPG

Most pedig ugrunk pár hónapot előre és onnan folytatjuk a sztorit.

Egyik olajcsere alkalmával vettem észre, hogy bizony a váltó rúd szimeringnél az olaj szökik.

20.JPG

Sok utánajárás következtében úgy döntöttem, hogy nekilátok.

A váltó olaj leeresztéséhez először is egy négyszögkulcsra lesz szükségünk 10-es méretben. Itt eszembe jutott milyen régen is vettem ezt a készletet amiben mindenféle alakú fej van az ilyen csavarokhoz. Ez volt az első szerszám amit vettem.

21.JPG

Először ilyenkor mindig a feltöltő csavart szoktam kitekerni, majd utána a leeresztőt.

22.JPG

Ez után a váltó rudazatát kötöttem le. Két különböző kulcs kell hozzá, egy 14-es és egy 12-es.

23.JPG

Így már szabadon is van. Ez után a váltó jobb oldalán található csavart kell kiszednünk. Ez mögött van egy rugó ami egy golyót szorít a rudazathoz, hogy a megfelelő pozíciókban tartsa azt.

24.JPG

Majd jön a kis 3 csavaros oldalsó nyílás. Innen kell majd megoldanunk mindent.

25.JPG

Adja is magát, hogy akkor csavarj ki! 12-es dugókulcs szükségeltetik.

26.JPG

Ezzel az első rudazatot le is tudjuk tolni a tengelyről. Úgy még nyerhető egy kis hely, hogy ezt a tengelyt egy csavarhuzó segítségével elfordítjuk és eltoljuk kicsit fele. Ekkor beugrik az egyik sebességfokozatba és ott marad. A belső rudazatról le is esik így, mert azok nincsenek csavaros kötéssel összerakva, hanem a belsőnek a gömb feje beleilleszkedik a külsőnek a végén található fészkébe. Mivel szűkös a hely kivenni nem tudtam onnan. Itt már a váltó rudazatot ami a szimeringnél van, azt teljesen betoltam és elfordítottam. Így látható a másik csavar amit ki kell csavarni, és akkor a belső rudazat is lekerül onnan.

27.JPG

A szimeringen található gumi harmónikát leszedve megtaláljuk a bűnöst. Eléggé kiáll, de így van a helyén eredetileg.

28.JPG

Egy nagyobb villáskulcs segítségével ki is tudjuk szedni a helyéről.

29.JPG

A kihalászott alkatrészek.

30.JPG

Az új már menne is be a helyére!

31.JPG

Kicsi olajjal célszerű bekenni, mert nehezen megy be a helyére, aztán mehet fel rá a sapka.

32.JPG

Akkor jöhet a nagy játék! Mert az volt, nem is kevés. Nem ment elsőre mire a belső rudazatot rá tudtam varázsolni oda bentre. Próbáltam kis teleszkópos mágnessel is de nem volt jó. Aztán arra lettem figyelmes, hogy ennek a darabnak a végén, ahol a gömb van, van egy kis furat.

34.JPG

Ebbe egy kicsi torx imbuszkulcs pont bele illeszkedik. Ezzel már be tudtam játszani a helyére. Tartott annyit, hogy rá irányítsam és ellent tartsak amíg a másik kézzel meg nyomtam a tengelyt.

35.JPG

Itt egy rajz a belső részről. A 25 és 26-os alkatrészt cseréltük ki. A 28 és 30-as pedig a belső rudazat amit le kell bontani és visszaépíteni.

36.jpg

Összerakás után nem lett jó. Nem tudtam kapcsolni a váltóval. Alig ment valamerre és az is teljesen más úton volt mint ahol kellene. Rosszul raktam össze?

Egyik rudazat sem szimmetrikus felépítésű, úgyhogy figyelni, kell hogyan rakom össze.

A belsőt azt nem tudom fordítva rátenni, mert akkor nem tudom behajtani a csavart a helyére. A külsőt azt lehet, de emlékeim szerint így volt. De most már mindegy, le kell szedni és fel újra. Akkor fordítva.

Így sem lett jó....

Visszaraktam az előző verzióra és miközben küzdöttem fel a függőleges tengelyre fordult valamerre az a tengely és beugrott a helyére a váltó és minden passzolt. Utána már jó lett. A benti csavarok meghúzási nyomatéka az 18-28 Nm.

A külső tengelyt úgy tudtam visszarakni, hogy a belsőt felső állásba hajtottam, majd és ennek a külsőnek a fészkes végét mágnessel rájátszottam. Kínlódás volt és sokat próbálkoztam mire sikerült.
Ha jártas vagy a laparoszkópiában az előnyt jelent!

Ez után mehet be a kis golyó a rugóval és a csavarral. Erre kicsi menetrögzítő kell és mehet a helyére 10-16 Nm-rel lehúzva. Az oldalsó 3 csavaros ablaknál a meghúzási nyomaték az 8-12 Nm. Itt cseréltem tömítést is. A méretét nem tudom már, de az autós boltba tudtak adni.

Nem szivárog! Persze, hogy nem! Még nincs is benne olaj.

37.JPG

Az előírt olaj API GL-4 vagy GL-5 teljesítmény szintű és SAE 75W/80-85, 80W/90.
2,4 liter olajat ír a kézikönyv. A feltöltés szintje az pedig annyi amennyi belefér. Amennyiben már folyik ki a betöltő nyílásból akkor elég lesz. Menettömítő után a leeresztő csavart 25-30 Nm-el a feltöltő csavart pedig 36-54 Nm-el kell meghúzni.

Ezek után még egy valamit akartam megcsinálni már rég óta. A felnit lefesteni, valami egyszerű, gyors megoldással. Elkezdtem letisztítani a felniket.

60.JPG

Nem bonyolítottam túl. Drótkorong, féktisztító, hammerite fehér fényes.

61.JPG

A belső oldalra egy réteg ment, a külsőn az első szárad.

62.JPG

Összesen 3 réteget kapott és szerintem jól is áll neki.

63.JPG

Szép napot!
Sziasztok!

A bejegyzés trackback címe:

https://balogmuhely.blog.hu/api/trackback/id/tr6418128390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása