FIGYELMEZTETÉS
Nem autószerelő!
Csak egy amatőr aki megosztja a szerencsétlenkedésit az autóin másokkal!
Autószerelőknek vicclap!
Nem követendő példa
Dehogynem!
Sziasztok!
Méghozzá nem is akárhogyan. Vontatni kellett. Csak azt vettem észre, hogy egyre hangosabb a motor. Először azt hittem a kipufogó lesz az, de aztán egyre fémesebb hangja lett, gyengült majd a legvégén megállt. El sem indult csak csörömpölt össze vissza. El nem tudtam képzelni mi történhetett.
Mire a műhelybe értünk már volt egy ötletem. Burkolat le aztán lássuk!
(A vízpumpa tárcsa csavarokat még azelőtt lazítsuk meg, hogy levennénk a szíjat.)
A vezérlést jelre állítva a következőknek kell stimmelnie.
Mindegyik vezérműkeréken van egy jelölés aminek a motorblokk oldalán lévő jelöléssel egybe kell esnie. A főtengelyt hajtva lennt, a felső vezérműkereket jelre állítottam.
Mi a helyzet odalent?
Hááát semmi jó. Négy foggal el van ugorva a vezérműszíj. Ennél a motornál ez nem okoz nagy gondot, mert a szelepek és a dugattyúk így sem tudnak összérni. Ami még rosszabb, hogy a fenti vezérműkerék laza. A szíjat levéve hatalmas holtjátéka van. El - vissza forgatva ennyi:
Kilazult a csavar és a vezérműtengely végén található csap szétverte a vezérműkerékben található helyét. Nem is kellett nagyon ellenartani, ki tudtam csavarni a csavart.
Kétféle képpen lehet felszerelni ezt a kereket, gondolom egy másik motorfajtához is jó. A csapot ellenőrizve egy nagyon kicsit kotyog a helyén.
Viszont szükségem lesz egy másik vezérműkerékre. Szerencsére van egy donorom, mi másra ha nem erre. Abba is ugyanilyen motor van. Az ezredes G10A motorkódú. Akkor suzuki tali! Amíg ebédelek addig a biztonsági szolgálat veszi át a terepet.
A szelepfedél csavarjai könnyen lejönnek. Csak ami alattuk van speciális gumibetétes alátét, na az nem enged könnyen.
Három helyen csapágyazott a vezérműtengely. Meg is vannak számozva és a nyílnak a vezérlés irányába kell mutatnia. Közös csavar fogja ezeket a szelepfedéllel. A másik végéről a gyújtás elosztót is le kell szerelni.
Jobb oldalt kicsit megégett olaj található a siklócsapágy felületén. Azt műannyaggal letakarítottam. Régóta nálam van a kocsi. 8 éve. Mikor megvettem akkor lett rajta vezérlés cserélve és azóta 80 ezer kilómétert futott. Olajcserével se vártam soha 10 ezerig. A donoron persze szép minden.
Közbe alkatrészért elmegyünk. Lett új szelepfedél tömítés, szimering. A gyújtáselosztó konzolja alá viszont nem kaptam tömítést külön. Ahhoz vettem tömítőanyagot és majd csinálok hozzá.
A régit úgy kellett lekaparni, mert az is papír volt. 1 mm-es papírból csináltam hozzá.
Hűtővíz leenged! Vezérlés csere alkalmával szokták cserélni a vízpumpát is. Mondom hamár itt vagyunk akkor azt is lecseréljük. Nem volt könnyű letakarítani erősen fogták a tömítés darabok és nehezen is hozzáférhető.
Na de sikerült. A donorban a vezérműkerék csak egy kimarással rendelkezik, úgyhogy azt csak egyféle képpen lehet feltenni. Megnéztem abban is a vezérműtengely végén található csapot. Masszívabban állt, mint a rosszban. Úgy döntöttem, hogy azt is átrakom. Bár lehet csak addig van jelentősége amíg felrakom a kereket és a csavar fogja erősen, de úgy gondoltam cserélem azt is. A vezérműtengelyen van egy 10-es furat aminek segítségével lehet ellentartani amíg fel vagy le szerljük a kereket. Itt már építünk, bennt az új vízpumpa is. Ha bennt van a helyén ellenőrizzük, hogy szépen elforog e és nem ére bele a blokkba.
Meghúzási nyomatékok:
Vezérműtengely csapágyfedél: 9-12 Nm
Vezérműkerék csavar: 56-64 Nm
Vízpumpa csavarjai: 10-13 Nm
Szíjfeszítő peremes csavar: 9-12 Nm
Szíjfeszítő csavar: 24-30 Nm
Vezérlés fennt, jelre állítva, összerakva. A rendelésnél ehhez a motorhoz két szélességű szíjat is feldob a rendszer. Nekem a 19 mm-es kellett. A gyújtás is visszakerült a másik oldalra.
Még mielőtt jobban összeraktam volna indítottam egyet és minden okés lett. Úgy indult ahogy kell. Teljesen visszaépítettem mindent és kijártam a garázsból.
Na de mi legyen a donorral? Eddig működőképes volt. Megnéztem a két vezérműkereket és a kétféle képpen felszerelhető példányt elforgatva a másik jelöléshez ugyanúgy kiadja a jó pozíciót ehhez a motorhoz. Beépítettem mindent és rápróbáltam. És indul! Délelőtt még volt két nem járóképes suzukim és most mindegyik megy! A donor pedig eladó lesz majd, mert kell a hely. Már korábban el akartam csak nem vitt rá a lélek, de most jó hogy itt volt.
Szép napot!
Sziasztok!